Minggu, 09 Oktober 2011

Tujuh Belasan (hari kemerdekaan ngindonesia)

         Tujuhbelas Agustus'an taun ini di rayoke besak-besak'an. bukan cuma masyarakat dari beberapo kampung sekitar sungai ogan yang bejubel di pinggir sungai, tapi, petinggi-petinggi daerah, tokoh-tokoh masyarkat termasuk pengusaha kelas kakap palembang jugo datang.

dak tau makmano ceritonyo dan ngapo di selenggaroke di sungai ogan yang di kenal banyak buayo, tapi nyato-nyo peserta lomba bidar lebih dari duo belas kabupaten se sumatra-selatan yang milu, mereka cak dak peduli dengan kondisi sungai musi.
acaro besrlangsung tertib, meriah dan pecak tujuh belasan taon lalu, ado panjat pinang, ado macem-macem permainan, di puncak acaro dilaksanakan lomba bidar.

lah selesai segalo lomba, masyarakat bingung jingok di panggung, masih ado hadiah motor trail 250cc yang belom di bagike samo pemenang...

dak lamo tuwh MC ngomong : " bapak-ibu...! taun ini ado acaro tambahan, nah.. di panggung ado motor-trail 1250cc dan di meja lah di siapke duit kontan 'sepoloh juta' hadiah ini sumbangan dari pengusaha kito untuk wargo yang dianggap "pemberani" bae.
siapo yang pacak berenang nyeberang sungai ini dengan selamat, maka seluruh hadiah menjadi punyo dio, tapi dengan catatan resiko tanggung dewek.!

kito tau galo, buayo-buayo di sungai ini besak-besak niand, dak percayo ?! sekarang kito samo2 saksi-ke, bener apo idak...
panitia nguntalke duo ayam ke tengah sungai, keduo ayam itu terbang sekuat tenago, tapi dak lamo kakinyo nempel di permukaan banyu,, detik itu jugo buayo langsung nyergap dan nelen ayam itu tanpa siso walau sikok bulu jugo, "wwwooooooow i'ts amazing" teriak warga hampir berbarengan.

MC : "nah.. mano warga kampung ini yang katonyo pemberani, ayooo.!"
ruponyo katek sikok jugo warga yang berani, keadaan berubah jadi senyap.

MC : "bapak-ibu barusan aku dibisik-ke, sekarang hadiahnyo kontannyo nambah lagi jadi total 'limo puluh juta, ayoo... cuma taun ini hadiahnyo besak, jangan dilewatke...!"


dak lamo.. BYUUUUUUUUURR.....ado yang melumpat ke sungai. masyaallah...!!! teriak warga. ruponyo si-anang, dio berenang masih pake' baju kaos lengkat dengan celano jeans-nyo. kejingok'an setengah mati dio nyelamatke dirinyo.
saro dio ngindar dari sergapan buayo ganas, pas udah deket ujung sungai ado buayo item melompat langsong menyergap, rahangnyo sampe kejingok'an.. ungtunglah oleh dorongan pingin hidup panjang, anang pacak lebih dulu melumpat ke pinggir sungai dan selamatlah dio...

warga segera datang'i anang yang masih tekulai lemas.."WOI... nang hebat nian kau, dak kusangko bujang lapok kito ni, nyato nyo pemberani !"
panitia pun datang mengucapke selamat, langsung ngomong : " nang... selamat yo , hadiahnyo lah disiapke, silahkan di ambek.

Dengan siso tenago terakhir anang tegak langsung teriak : "iiiddddddddddddddddddaaaaaaaak...!!!"
Dio langsung nerobos warga jalan ke panggung ngerampas mik dari tangan MC sambil ngomong :
"aku dak peduli dengan hadiah tu, aku cuman nak tau siapo tadi yang NGEJULAK'-ke Akuuu !!!!!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar